Chiang Mai med nya ögon

Skolan är slut, men innan alla elever hunnit fara hem till sina byar drog vi på engelskaläger. I vanliga fall hålls det på elevhemmet i Mae Sariang, emn i år blev det en specialare i Chiang Mai, storstan här i norr.

Vi ahde en galet rolig helg tillsammans med 12 elever samt några från elevhemmet här i Chiang Mai. Vi besökte Zoo, shopping mall, vattenfall, lekte lekar, pluggade engelska... Fullt upp helt enkelt. Många hade aldrig besökt Chiang Mai innan vilket blev tydligt vid flera tillfällen. Stan skiljer sig otroligt mycket från landet, det är olika verkligheter.

Det var planerat att vi skulle besöka ett av de stora shopping centren här i Chiang mai, Andrea och jag kanske inte riktigt förstod varför det skulle vara kul, men i alla fall. Vi åkte till Kad Suan Kaew, en helt enormt shopping mall/hotellkomplex. Jag har besökt det förut, men nu upplevde jag det genom elevernas ögon. Innan var det en sämre och thai-aktig variant av typ Allum, nu blev det enormt stort, skränigt och kommersiellt. Vi skulle ta rulltrappan upp till en annan våning när plötsligt en tjej hugger tag i min arm och ser lätt panikslagen ut. Och man inser att shit, de här eleverna har aldrig ens sett, än mindre åkt i en rulltrappa. De har inte sett så här mycket saker, butiker. Killarna var lite modigare och vågade titta runt på egen hand, men för tjejerna blev det lite för mycket. En timme senare var alla utmattade och vi åkte tillbaka till elevhemmet, alla med något nya perspektiv på världen.

Vi besökte ett Zoo, jag gäspade när eleverna ville titta på kor och hästar, eleverna gäspade när jag blev lyrisk över en elefant. Jag lyckades få några ointresserade killar att posera framför bjässen, varpå en av dem säger att "alltså, en sån här har jag hemma...". Som sagt, olika verkligheter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0