Gott nytt år!

Nu är 2009 ett minne blott, men thailändarna firar först det traditionella nyåret i april, så det var ett lugnt nyår i år, men inte desto mindre trevligt. Jag och Martin, en av två svenska volontärer som jobbar strax utanför Chiang Mai, käkade pizza innan vi träffade Daniel, den andre volontären. Det var fint på himlen med alla ljuslyktor och en del raketer, men det var inte alls lika hetsigt som ljusfestivalen Loi Kratong i oktober/november. Annat blir det i april, nyåret här inleds med ett enormt vattenkrig i dagarna 3, och det i chiang mai är det största. Kommer nog bli riktigt roligt och speciellt.


Nyårsdagen gick åt till att göra lite handfast nytta innan jag gick på bio, såg Avatar i 3D, och det var inte fel faktiskt. När jag skulle hem stannade jag en random taxibil, songtaew, och sa gatan jag skulle till, "thanon tung hotel" sa jag. chauffören tittade på mig och bad mig hoppa in i framsätet, lite ovanligt då man sitter på en bänk på flaket i vanliga fall. Men, jag hoppade in, glad att ha lyckats få tag i skjuts. Nu är det så här, att gatan är rätt stor, och man bor inte "på" gatan, utan på små avstickare, såkallade "soy"ar. Jag blev ganska chockad när föraren tittar på mig och säger "soy 3, chay may?" (typ: soy 3, eller hur?") det visade sig att han hade kört oss en gång förr (hur minns man?), och vi fick ett roligt samtal om vad jag haft för mig idag, var jag bor och sysslar med osv. Jag som har seriösa problem med att minnas namn och ansikten blev först helt paff, men man blir ofta förvånad och överraskad (oftast positivt) i det här landet.


Imorgon återvänder Andrea från en vecka på playan i Vietnam och på söndag rullar vi upp mot bergen igen, undervisningen kör igång på måndag. Det känns roligt att komma hem igen och tillbaka till vardagen! Jag njuter av "kylan" här, snart nog vänder det, och jag nyttjar varje möjlighet att använda jeans och njuta av det svenska sommarvädret som råder. Underbart!


En riktigt god fortsättning önskar jag er alla!

Hanna

Kommentarer
Postat av: Sofie

Är också hemkommen från kylan i Trylle, -20, det du!! :D

2010-01-04 @ 09:32:28
URL: http://sofieshorna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0