Klimatsmart

Klimatet här i Thailand är, av förklarliga skäl, annorlunda än hemma. När jag går upp vid sju (vilket egentligen är helt onödigt, men men) och tar min morgonpromenad är vädret perfekt. Ofta är det lite molnigt innan solen knatat sig upp tillräckligt högt på himlen, och temperaturen ligger runt behagliga 25 celcius. Från tio till ett rör jag mig helst inte utanför huset eller skuggan för då riskerar man att förvandlas till en blöt liten pöl i den stekande solen. Nu är regnperioden snart över, vi har inte haft regn på drygt två veckor, och vi börjar gå mot ”vintertid”. Det innebär runt 25 grader på dagen och svala mornar och kvällar. Nätterna kan bli rätt kyliga, men vi är utrustade med långkalsonger och mössa, vårt hus har ju varken isolering, element eller riktiga fönster så är det 12 grader ute är det 12 grader inne. Och utan sol är det ännu kallare.

Värmen är annars OK, den påverkar mest energinivån. Man är seg och trött mitt på dagen, pigg och alert tidig förmiddag och kväll. Det är lite frustrerande att känna sig orkeslös när man har gyllene tillfälle att få saker gjorda, men det är bara att tvinga sig själv att städa, tvätta, förbereda lektioner och sedan njuta av en bok i skuggan. Det finns massor med kvarlämnade böcker i huset, alla får inte plats i bokhyllan. En perfekt sysselsättning när solen gassar och man bara inte orkar röra sig utanför grinden. Inser att jag kommer att ha plöjt en massor av böcker innan jag kommer hem, en bok tar max 2-3 dagar att läsa ut (ja, jag har en del fritid)

 

Nu är vi i bergen för en riktig långkörare, fram tills jul (vilket i och för sig bara är sex veckor bort insåg jag nu... oj) Under den tiden hoppas jag att vi verkligen kommer till ro här. Vi har redan börjat känna oss hemma, vi vet vilka restauranger man ska gå till för olika tillfällen, vilken marknad som är bra och vilken som är kass, vart närmsta tvättinlämning finns, var man köper biljetter om man ska någonstans, vi har börjat få koll på de olika kyrkorna, vi hittar runt (OK, det är bara tre gator med tvärgator, men ändå; vi hittar!) Vi vet vilken 7 eleven som har bra utbud och vilken som är kass. Vi har helt enkelt all nödvändig kunskap. Dessutom har vi skaffat vänner! Vi har redan varit ute på bambu-rafting en lördag (lördagar i Thailand är den heliga utflyktsdagen, ty så lyder det elfte budet: På lördag skall du åka på utflykt) i Mae Ngao National Park. Det var blött, bitvis lite våldsamt men helt galet roligt! Det tog ca 2 timmar att färdas ner för floden till vårt mål, och det var två av de roligaste timmarna vi haft! Vi var elva personer som färdades dit i en bil (... dvs, fem inne och sex på flaket. Jag satt på flaket och fick åter göra bekantskap med min frukost. Och lunch.) och sedan ”raftade” ner för floden på två bambuflottar som mätte runt 1,20x5 m. Två skickliga styrkarlar manövrerade båten med bravur. Vi var de första åkarna för säsongen, och jag får nog säga att jungfrufärden gick galant, även om det ännu var lite mer vatten än vanligt i floden p.g.a att regnperioden knappt tagit slut. Nästa lördag skall vi förmodligen åka till något berg som är täckt av solrosor. Vackert!

 

Familjen mår annars bra. Vi har fått kycklingar en masse, söta! Vi har dessutom en padda på farstutrappen. Gordon gecko har inte flyttat ut (anledningen är att Aphirak, som gärna håller i jättespindlar, är skraj för ödlor. FNYS! De är ju inte ens farliga, bara stora!). Råttorna leker, men inte länge till. Vi har röstat och de ska ut. Så vi skickade helt enkelt upp en elev genom vindsluckan (med hjälp av Aphirak) som spred ut lite råttgift över allt. Så vi får väl se när deras tassande slutar, än håller de i alla fall på...

 

Vi börjar få lite rutin på elevhemmet, lär känna eleverna mer och mer och har börjat med vårt lilla personliga projekt: tonårshäng på lördagskvällar! Vi bjöd hem de äldsta kidsen på elevhemmet och hade 12 mysiga tjejer (killarna vågade inte komma) på besök. Vi åt glass och popcorn, pratade, lekte och skrattade. Vi vill gärna ha lite ungdomssamlingar hemma hos oss varje eller varannan vecka, det vore guld. Väldigt kul att se att det funkar, att vi hade kul och att stämningen var lättsam och härlig. Gud är god!

 

Prisa Herren, alla folk,

lova honom, alla länder!

Väldig är hans godhet mot oss,

Herrens trofasthet är evig.

 

Halleluja!

Psalm 117


Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej min goding!

Ett litet inlägg tillägnat dig finns att läsa :)

2009-11-11 @ 20:01:14
URL: http://sofieshorna.blogg.se/
Postat av: Peter Karlbom

Oh, shit 12 grader inne! Om det ändå var så varmt här.. jag har iof ingen termometer men skulle tro att ett var under 10 grader när jag kom hem igår.. men jag är glad att jag har en AC som funkar som värmefläckt..

2009-11-13 @ 11:53:21
URL: http://www.skogsmullen.de

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0